KJ lab challenge

In het KJ Lab wordt geëxperimenteerd, testcase uitgevoerd, uitdagingen uit de weg geholpen op het gebied van mobiliteit en innovatie. Jij kan mee doen met de eerste KJ LAB CHALLENGES!

De KJ LAB Challenges is een programma in Den Haag waar mobiliteitsvraagstukken middels co-creatie workshops worden behandeld. Publiek en startups zijn welkom om hun ideeën voor deze vraagstukken in te brengen. In juni 2021 zal de eerste challenge van het KJ Lab worden behandeld. Tijdens een reeks van ideation en concepting workshops worden deelnemers ondersteund in hun idee-ontwikkeling. De beste ideeën worden publiekelijk gepresenteerd en aan de desbetreffende organisaties (afdelingen van de gemeente) voorgesteld. De uitvalslocatie van dit programma is de fietsenstalling onder het Koningin Julianaplein (KJ-stalling) voor het station Den Haag Centraal.

Denk mee over de weesfietsen problematiek

De eerste challenge staat in het teken van weesfietsen. Meerdere rapporten van onder andere het fietsdepot hebben uitgewezen dat er jaarlijks veel fietsen worden opgehaald; 35.071 in 2019 (Bron: Jaarverslag 2019 Fietsdepot Haaglanden). De challenge is als volgt geformuleerd:

“Op welke duurzame en circulaire wijze kunnen fietsbezitters van hun afgedankte fietsen afscheid nemen, zodat deze niet als weesfietsen op straat of in een stalling worden achtergelaten?”

Workshops

8 en 10 juni 2021 starten verschillende ideation workshops. Tijdens deze workshops analyseren we het vraagstuk en werken we aan verschillende ideeën die idealiter leiden naar een oplossing. De workshop zal op twee verschillende momenten plaatsvinden; één in de middag en één in de avond.

Na de ideation workshops zal selectie van de beste ideeën worden geselecteerd. De deelnemers worden hierna uitgenodigd voor een concepting workshop waar de ideeën in conceptvorm worden ontwikkeld.

Ideeën en concepten

Elke deelnemer kan na de workshop één of meerdere ideeën of concepten via email aan de jury sturen. Er is geen vast stramien waarop dit moet. Echter dienen deelnemers rekening te houden met de selectie criteria. Er mogen bijvoorbeeld slidedecks, filmpjes of een grafische uitwerking worden ingezonden.

Selectie criteria

Na de ideation en concept workshop zal een jury middels een scorecard de ideeën en concepten toetsen. Op onderstaande criteria wordt beoordeelt:

Idea / concept: 50%
- Is het idee of concept een oplossing voor de vastgestelde challenge en op welk niveau is het?

Product potential: 25%
- Is er voldoende innovatie en ruimte voor het product of dienst in de markt?

Business feasibility: 15%
- Is het voldoende haalbaar en is er een duidelijke financieel en bedrijfsmodel?

Wow factor: 10%
- Kwaliteit van de pitch en het vermogen dit aan de jury te verkopen

weesfietsen.jpg

Heb jij al een te gek idee? Wacht dan niet en..

Previous
Previous

Take A Brake bij de pop-up etalage